Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz dyrektywy 95/46/WE ("RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku. Szczegóły znajdują się tutaj.

Zamknij
  

ZAGADNIENIA I LITERATURA DLA OSÓB PRZYSTĘPUJACYCH DO EGZAMINU UZUPEŁNIAJĄCEGO Z PEDAGOGIKI

(przed otwarciem przewodu doktorskiego)

 

  1. Geneza i rozwój pedagogiki jako dyscypliny naukowej.
  2. Główne paradygmaty nauk społecznych i ich zastosowanie w badaniach nad edukacją.
  3. Nurty i kierunki myśli pedagogicznej w rozwoju historycznym (nowożytność).
  4. Paradygmaty w metodologii badań pedagogicznych.
  5. Ilościowe i jakościowe podejście w badaniach pedagogicznych.
  6. Wychowanie jako zjawisko kulturowe.
  7. Dylematy i zagrożenia współczesnego wychowania.
  8. Procesy nauczania i uczenia się – prawidłowości i uwarunkowania.
  9. Zasady dydaktyczne.
  10. Relacje interpersonalne w szkole.
  11. Pedagogika specjalna wobec zmian społeczno-kulturowych.
  12. Tożsamość zawodowa nauczyciela i jej współczesna ewolucja.
  13. Pedagogika społeczna w strukturze pedagogiki – geneza, przeobrażenia.
  14. Współczesne media – społeczny i edukacyjny kontekst przemian, zagrożenia.
  15. Polityka oświatowa państwa.

Literatura:

Barnes D., Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia, Warszawa 1988.

Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2007.

Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Kraków 2015.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.

Krauz A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2003.

Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, Gdańsk 2002.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Palka S., (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.

Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Siemieniecki B., Pedagogika medialna, t. 1 i 2, Toruń 2007.

Skrztydlewski W., Kultura, Edukacja, Technologia, Kształcenie – konteksty nowomedialne, Poznań 2017.

Śliwerski B., Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej, Kraków 2015.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.

Nasi partnerzy

Tweety na temat @UR_Rzeszow