Instytut Filologii Angielskiej
dr hab., prof. UR Agnieszka Uberman
Profesor nadzwyczajny
e-mail: ag.uberman@wp.pl
Stopień magistra uzyskała na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Stopień doktora z wyróżnieniem uzyskała na Uniwersytecie Rzeszowskim.
Stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych uzyskała na Uniwersytecie Preszowskim (Słowacja).
Zakres prowadzonych badań naukowych: Modelowanie struktury słownictwa w lingwistyce stosowanej na materiale języka angielskiego; metody i strategie uczenia się; metafory w nauczaniu języka angielskiego; semantyka leksykalna; semantyka leksykonu kolorów: badania kontrastywne; modele kognitywne w badaniach nad słownictwem;
Prowadzone zajęcia: metodyka nauczania języka angielskiego, seminaria licencjackie i magisterskie, translatoryka (ćwiczenia), seminarium doktoranckie
Promowanie i recenzowanie prac: wypromowanie ponad 150 prac licencjackich oraz ponad 100 prac magisterskich z zakresu filologii angielskiej; recenzowanie ponad 150 prac licencjackich i 70 prac magisterskich z zakresu filologii angielskiej.
Promowanie prac doktorskich: 1;
Prowadzenie prac doktorskich: 9;
Recenzowanie prac doktorskich: 6.
Recenzowanie dorobu habilitacyjnego: 1
SPIS PUBLIKACJI
PUBLIKACJE ZWARTE:
- Teodor Hrehovčik, Agnieszka Uberman: English Language Teaching Methodology: An Undergraduate Course for ELT Trainees. Rzeszów: UR, 2003.
- Modelling the English Lexicon in Applied Linguistics. Rzeszów: UR, 2006.
- Metodyka realizacji programu Kształtowanie Kompetencji Kluczowych. Języki obce. pp. 106 – 169. W: Katarzyna Szempruch, Agnieszka Uberman: Założenia programowe, zasady opracowania i modyfikacji programu kształtowania kompetencji kluczowych w zakresie języków obcych. Lublin: Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, 2009.
- Applied-linguistic Modelling of the English Lexis: Cognitive Models in Diverse Applications. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller e.K., 2011.
- Teodor Hrehovčik, Agnieszka Uberman: English-Polish and Polish-English Linguodidactic Dictionary. Rzeszów: UR, 2013.
EDYCJA PRAC ZBIOROWYCH:
- Kleparski, G.A. & Uberman, A. (eds.). Galicia Studies in Language, Literature and Culture. Chełm: TAWA Publishing House, 2008.
- Kleparski, G.A., Rokosz-Piejko, E. and Uberman, A. (eds.). Galicia English Teachings: Old Pitfalls, Changing Attitudes and New Vistas. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2009.
- Spólnik, G. and Uberman, A. (eds). R. Maksymowicz Język angielski dla elektroników i informatyków. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2010.
- B. Kopecka, M. Pikor-Niedziałek and Uberman, A. (eds). Galicia Studies in Language. Historical Semantics Brought to the Fore. Chełm: TAWA Publishing House, 2012.
- Pikor-Niedziałek, M. and Uberman, A. (eds). Studia Anglica Resoviensia 10. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2013.
- Konieczna, E. and Uberman, A. (eds). Text – Sentence – Word. Studies in English Linguistics. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2014.
- Uberman, A., Puchała-Ladzińska, K. and Niedziela, B. (eds). Galicia Studies in Linguistics, Literature and Culture: The Students’ Voices 4. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2016. ISBN 978-83-7996-248-8.
- Uberman, A., Hrehovcik, T. (eds) Text – Sentence – Word. Studies in English Linguistics II. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2016. ISBN 978-83-7996-313-3.
- Kiełtyka, R. and Uberman, A. (eds). Evolving Nature of the English Language: Studies in Theoretical and Applied Linguistics. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2017. ISBN 978-3-631-67625-7.
Redakcja serii wydawniczej Peter Lang:
- Kiełtyka, R., A. Uberman (red.) (2016) Studies in Linguistics, Anglophone Literatures and Cultures. Tom 1. Kudła, M. A Study of Attributive Ethnonyms in the History of English with Special Reference to Foodsemy. Frankfurt am Main: Peter Lang. ISBN 978-3-631-66563-3.
- Kiełtyka, R., A. Uberman (red.) (2016) Studies in Linguistics, Anglophone Literatures and Cultures. Tom 2. Grząśko, A. On Invectives in Natural Language: A Panchronic Study of English Synonyms of ‘Skinny’/’Fatty’. Frankfurt am Main: Peter Lang. ISBN 978-3-631-66644-9.
- Kiełtyka, R., A. Uberman (red.) (2017) Studies in Linguistics, Anglophone Literatures and Cultures. Tom 3. M. Martynuska, E. Rokosz-Piejko (red), Revolution, Evolution and Endurance in Anglophone Literature and Culture. Frankfurt am Main: Peter Lang. ISBN 978-3-631-67624-0.
- Kiełtyka, R., A. Uberman (red.) (2017) Studies in Linguistics, Anglophone Literatures and Cultures. Tom 4. R. Kiełtyka, A. Uberman (red), Evolving Nature of the English Language: Studies in Theoretical and Applied Linguistics. Frankfurt am Main: Peter Lang. ISBN 978-3-631-67625-7.
- Kiełtyka, R., A. Uberman (red.) (2017) Studies in Linguistics, Anglophone Literatures and Cultures. Tom 5. R. Kiełtyka and E. Konieczna (eds), English versus Slavic: Lexicon in a semantic and morphological perspective. Frankfurt am Main: Peter Lang. ISBN 978-3-631-67067-5.
ARTYKUŁY:
- ‘The Use of Games for Vocabulary Presentation and Revision’. In: English Teaching Forum. Vol.36 No.1 Jan. - Mar. 1998, pp.20 - 27.
- 'Foreign Language Lexical Subsystem: Evaluation of Advanced Learners' Abilities - a Scheme of the Diagnostic Study'. In: Arabski, J. (ed.). Research on Foreign Language Acquisition. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001, pp. 55 - 61.
- 'On Applied-Linguistic Modelling of the Lexicon'. In: Ożóg, K. (ed.). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Seria Filologiczna, Językoznawstwo 2. Vol. 31, Rzeszów, 2005, pp. 131- 148.
- Uberman, A. & Dimitrijev, L. 'Storytelling for Children'. In: Graur, E. & Diaconescu, A. (eds.). Messages, Sages, and Ages. Proceedings of the 2nd International Conference on British and American Studies. Editura Universitatii Suceava, 2006, pp. 823 - 841.
- Uberman, A. & Uberman, M. 'The system of teacher training in Poland and Bologna process: the present and conclusions'. In: Babić, N. (ed.). Competences and Teacher Competence, Proceedings. Osijek, Croatia, 2007, pp. 127 - 135.
- 'Metaphors as a method of conceptualization in language'. In: Kiełtyka, R., Osuchowska, D. & Rokosz-Piejko, E. (eds.). Language, Literature, Culture and Beyond. Rzeszów, Wydawnictwo UR, 2008, pp. 227 - 234.
- 'Employing drama techniques in maintaining motivation during social language work'. In: tom pokonferencyjny Sociálna pedagogika, sociálna práca a sociálna andragogika aktuálne otázky teórie a praxe. Spisska Nova Ves, Słowacja 1 - 2.10.2007.
- 'Cross-curricular teaching - integrating linguistic education with other subject areas for sustainable development'. In: Uzelac, V. & Vujičic, L. Lifelong Learning for Sustainable Development. Rijeka, Chorwacja, 2008, pp. 267 - 272.
- 'Some Remarks on the Application of Metaphors in the EFL Classroom'. In: Kleparski, G.A. & Uberman, A. (eds.). Galicia Studies in Language, Literature and Culture. Chełm: TAWA Publishing House, 2008, pp. 73 - 79.
- 'The application of cognitive models for adult learnenrs' vocabulary instruction'. In: Acta Humanica 2/2008, Aktuálne Problémy Výchovy K Euroobćianstvu V Dimenziách Spoločensko-Vedných Odborov. Žilina 2008; pp. 167 - 171.
- 'Metaphorical extensions of the sewing frame in the foreign language classroom'. In: Kleparski, G. A. (ed.). Studia Anglica Resoviensia 51/2008, Rzeszów: Wydawnictow UR., pp. 139 - 153.
- ‘On teaching idiomatic expressions: drawing on etymological information in search of (true?) meaning’. In: Górecka-Smolińska, M., Kleparski, G.A. and Włodarczyk-Stachurska, A. (eds). Galicia Studies in Language: Historical Semantics Brought to the Fore. Chełm: TAWA Publishing House, 2009, pp. 137 - 142.
- ‘On metaphorics and symbolism of colour terms’. In: Kleparski, G.A., Rokosz-Piejko, E. and Uberman, A. (eds.). Galicia English Teachings: Old Pitfalls, Changing Attitudes and New Vistas. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2009, pp. 141 – 146.
- ‘Rozwijanie kompetencji językowych dla cywilizacji przyszłości’. In: Chodkowska, M. and Uberman, M. (eds). Szkoła i jej wychowankowie. Między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2010. pp. 91-97.
- ‘Learners’ self-assessment of lexical knowledge’. In: Ferenčík, M. & Horváth, J. (eds). Language, Literature and Culture in a Changing Transatlantic World. Prešov: Filozofická fakulta Prešovská Univerzita. 2009. pp. 283-291.
- ‘The use of music for developing foreign language competence’. In: Langsteinová, E., Fridman, L., Janeková, J. and Sokolová, K. (eds). Kultúra - umenie - vzdelávanie. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2009. pp. 37-38. ISBN: 978-80-8083-755-6 / EAN 9788080837556
- ‘Foreign language learning – a social and cultural necessity’. In: Acta Humanica 3/2009. Žilina: Žilinská Univerzita, 2009. pp. 309-313.
- ‘Teaching English in higher education institutions’. In: Foreign Languages in an Academic Environment. Technical University of Košice: Košice, 2009. pp. 315-323. ISBN: 978-80-553-0325-3
- ‘The representation of the frame of crying in Polish and English’. In: Kufelová, B. (ed.). Text, Context, Hypertext, Interpretation and Communication. Univerzita Sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Trnava, 2010, pp. 283-295.
- ‘Wybrane aspekty profesjonalizmu nauczyciela języka obcego’ In: Szempruch, J., Blachnik-Gęsiarz, M. (eds). Profesjonalne funkcjonowanie nauczyciela. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej, 2010. pp. 76-82.
- ‘Intercultural communication in foreign language teaching’. In: Pirohová, I., Lukáč, E. (eds). Vzdelávanie dospelých v poznatkovo orientovanej spoločnosti. Filozofická fakulta Prešovskej university, Prešov. 2010. pp. 417-423. ISBN 978-80-555-0152-9.
- ‘Vocabulary as a reflection of life wisdom’. In: Balogová, B. (ed.). Elan vital v priestore medzigeneračných vzťahov. Zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účasťou 15.01.2010 v Prešove. Filozofická fakulta Prešovskej university, Prešov. 2010. pp. 182-188. ISBN 978-80-555-0198-7
- ‘Advanced English vocabulary and idiom in tertiary education: the frame of playing cards’. In: Actual Problems Of Philology: Linguistics, Literature, Teaching Methodology Of Philological Science. Collection of articles of the I International Scientific Conference. Mariupol State University of Humanities, Mariupol, Ukraine. 2010. pp. 236-241. ISBN 966-604-044-1.
- ‘Rama GRA W KARTY – zastosowanie modeli kognitywnych w opisie słownictwa.’ In: Kleparski, G.A., Kiełtyka, R. (eds). Podkarpackie Forum Filologiczne. Jarosław: 2010. pp. 223-232.
- ‘Cultural aspects of the English lexicon’. In: Szmyd, K., Banaś-Baran, E., Dolata, E., Śniegulska, A. (eds). Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych. Vol. 1. Człowiek i wychowanie w perspektywie wieloetnicznej I wielokulturowej. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2012. pp. 635-653.
- Uberman, A. and M. Uberman ‘Musical, artistic and linguistic education of children in Polish primary schools’. In: Liimets, A., Mäesalu, M. (eds). Baltische Studien zur Erziehungs- und Sozialwissenschaft, Vol. 21. Music Inside and Outside the School. Frankfurt am Main: Peter Lang, GmbH. 2011. pp. 69-84.
- ‘Application of language learning strategies in language training’. In: Körtvélyessy, L., Osuchowska, D., Włodarczyk-Stachurska, A. (eds). Galicia Studies in Language. Historical Semantics Brought to the Fore. Chełm: Tawa, 2011. pp. 137-144.
- ‘Learning strategies in teaching culture-related language issues at advanced level’. In: Böhmerová, A. (ed.). Identity in Intercultural Communication. Slovak Studies in English III. Bratislava: ŠEVT, a.s., 2011. pp. 229-245. ISBN 978-80-8106-047-2.
- ‘Yellow in Polish and English – contrastive metaphorics’. In: G.A. Kleparski, R. Kiełtyka (eds). II Podkarpackie Forum Filologiczne: Peryferia Języka, Literatury i Kultury. Jarosław: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu, 2011. pp. 423-434. ISSN 2081-903X.
- ‘Seeing red’ – figurative meanings of colour terms: the case study of ‘red’’. In: B. Kopecka, M. Pikor-Niedziałek, A. Uberman (eds). Galicia Studies in Language. Historical Semantics Brought to the Fore. Chełm: TAWA Publishing House, 2012. pp. 119-136. ISBN 978-83-62638-09-3.
- ‘Less red reds: on idiomaticity of colour terms within the spectrum of red’. In: P. Cymbalista, B. Duda, G.A. Kleparski (eds). Galicia Studies in Language with Historical Semantics Foregrounded. Chełm: TAWA Publishing House, 2013. pp. 93-108. ISBN 978-83-62638-85-7.
- ‘Contrastive metaphorics of colour – representations of red in English and Slovak’. In: M. Nováková, D. Uhríková, A. Böhmerová (eds). Links and Connections. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2013. pp. 98-110. ISBN 978-80-223-3462-4.
- ‘Contrastive semantic chromatosemy: the case study of blue’. In: G.A. Kleparski, J. Wesół, M. Górecka-Smolińska (eds). Galicia Studies in Language with Historical Semantics Foregrounded. Chełm: TAWA Publishing House, 2014. pp. 105-115. ISBN 978-83-62638-46-8.
- ‘Black revisited – colour lexicon’. In: G.A. Kleparski, R. Oliwa (eds). Podkarpackie Forum Filologiczne Jarosław, 2014. pp. 219-236. ISSN 2081-903X.
- ‘Framing COLOUR’. In: I. Lacko, L. Otrísalová (eds). Cross-Cultural Challenges in British and American Studies. Slovak Studies in English IV. Bratislava: Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, STIMUL, 2014. pp. 203-218. ISBN 978-80-8127-117-5.
- ‘Figurative meanings in language. Linguistic representations and metaphorics of pain’. In: E. Konieczna, A. Uberman (eds). Text. Sentence. Word. Studies in English Linguistics. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2014. pp. 77-87. ISBN 978-83-7996-088-0.
- ‘Semantics of brown: a contrastive English-Polish analysis’. In: G.A. Kleparski, J. Wesół, A. Włodarczyk-Stachurska (eds). Galicia Studies in Language with Historical Semantics Foregrounded. Chełm: TAWA Publishing House, 2015. pp. 90-106. ISBN 978-83-62638-67-3.
- ‘Learning strategies applied by students at university level’. In: Journal of Foreign Languages, Cultures and Civilizations. W druku.
- ‘Analysing cognitive structures: The lexical frame of PAIN’ In: M. Dick-Bursztyn, K. Puchała-Ladzińska (eds). Studia Anglica Resoviensia 12. Rzeszów: UR, 2015. pp. 61-70.
- ‘Musical metaphors in English’. In: E. Dżwierzyńska, D. Chudyk (eds). Z badań nad językami europejskimi w aspekcie synchronicznym i diachronicznym. Księga jubileuszowa poświęcona Profesor Zofii Czapidze. Szczecin: Volumina, 2015. pp. 269-278. ISBN: 978-83-7867-319-4.
- ‘The contrasted frames: PAIN in English and Polish’. In: A. Uberman, T. Hrehovčík (eds). Text – Sentence – Word. Studies in English Linguistics II. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2016. pp. 96-107. ISBN 978-83-7996-313-3.
- ‘National linguistic references in figurative English’. In: A. Böhmerová, J. Lonek (eds). Lingvokultúrna determinácia lexiky v anglofónnom a slovenskom kontexte // Linguocultural Determination of the Lexis in the Anglophone and the Slovak Contexts. Bratislava: Comenius University, 2016. pp. 181-200. ISBN 978-80-223-4240-7.
- ‘Death in metaphorical language’ Lege Artis. Language yesterday, today, tomorrow 1 (2) De Gruyter Open, 2016. pp.171-211. ISSN 2453-8035. ID 2LA06, DOI: 10.1515/lart-2016-0013.
- ‘The colour of endurance: figurative semantics of green’. In: R. Kiełtyka, A. Uberman (eds). Evolving Nature of the English Language: Studies in Theoretical and Applied Linguistics. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2017. pp. 133-144. ISBN 978-3-631-67625-7.
- ‘Figurative language: the analysis of nautical metaphors in English and Polish’. W druku.
RECENZJE:
- First Certificate Gold - a Review. Języki Obce w Szkole. Warszawa: WSiP. Sept. - Oct. 1998, pp. 369 - 371.
- Janusz Arabski, Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna. Glottodidactica. Vol. 27. Poznań, 2000, pp.140 - 142.
- G. A. Kleparski First Facts First Studia Anglica Resoviensia vol.2 Rzeszów, 2001, pp. 193 - 195.
- Recenzja wydawnicza : H. Górny "Język angielski dla przedszkolaków. Metoda nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym z zastosowaniem rytmiki jako środka wspomagającego naukę." Wydawnictwo Oświatowe Fosze: Rzeszów, 2005.
- Recenzja wydawnicza: Roczniki Naukowe Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Ostrowcu Św. Miscellaneous Studies in English Vol.1, Dobrowolska-Wesołowska, M. and Kaptur, P. (eds.). Ostrowiec Św: NKJO, 2008. ISSN 1899-3095 begin_of_the_skype_highlighting-1899-3095end_of_the_skype_highlighting.
- Recenzja wydawnicza: R. Hycner & M. Dobrowolska-Wesołowska "Geodesy, Surveying And Professional Ethics." Wydawnictow GALL: Katowice, 2008. ISBN: 978-83-60968-02-4.
- Recenzja wydawnicza: R. Maksymowicz, Język angielski dla elektroników i informatyków. Wydawnictwo Oświatowe Fosze: Rzeszów, 2010. ISBN: 978-83-7586-039-9.
- Recenzja wydawnicza: T. Hrehovčík Introduction to Second Language Acquisition. Vydavatelstvo Prešovskej Univerzity: Prešov, 2011. ISBN 978-80-555-0474-2.
- Recenzja wydawnicza: M. Bilá & A. Kačmárová When Pragmatics Meets Prosody.(Discovering what Text Means to the Speaker). Brno: Vydavatelstvo MSD, 2013. ISBN 978-80-7392-213-9.
- Recenzja wydawnicza: M. Gorczyca-Blok Introduction to Mathematical English. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2013. ISBN: 978-83-7338-951-9.
- Recenzja wydawnicza: E. Dźwierzyńska (ed.) Новый взгляд на теорию и практику обучения русскому языку как иностранному. Rzeszów: Wydawnictwo UR, 2014. ISBN 978-83-7867-071-1.
REDAKCJA I RECENZJE:
Zastępca redaktora naczelnego czasopisma Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. publikowanego online przez wydawnictwo Mouton De Gruyter Open.
RECENZJE ARTYKUŁÓW DLA CZASOPISM:
- Athens Journal of Philology
- ELTA Journal (ELTA Serbia - English Language Teachers' Association)
- US-China Foreign Language
- Journal of Special Education and Rehabilitation (Macedonia; University Ss. Cyril and Methodius, Skopje)
- Recenzowanie 3 międzynarodowych grantów
CZYNNY UDZIAŁ W KONFERENCJACH I WYKŁADY GOŚCINNE:
- XIIth International Conference on Foreign / Second Language Acquisition, Szczyrk: 21-22 October 1999, referat: Foreign language lexical subsystem: evaluation of advanced learners' abilities - a scheme of a diagnostic study..
- Warsztaty metodyczne na Katedrze Amerykanistyki i Anglistyki Uniwersytetu w Preszowie (Słowacja) 10.10.2001: prezentacja referatu: 'Vocabulary presentation and revision techniques'.
- Seminarium w Facultade de Filoloxia e Traducción - Universidade de Vigo (Hiszpania) 19.01.2004: 'Sposoby utrwalania słownictwa obcojęzycznego' - 'Methods and techniques in consolidating English lexis'.
- Seminarium w Facultade de Filoloxia e Traducción - Universidade de Vigo (Hiszpania) 20.01.2004: 'Historyjki i opowiadania w nauczaniu języka obcego dzieci' - 'Storytelling for Children'.
- 2nd International Conference 'Messages, Sages, and Ages' 19 - 21.10.2006; Suceava, Romania, referat: Uberman, A. & Dimitrijev, L. Storytelling for Children.
- Konferencja pt. Przemoc wobec dzieci - profilaktyka i interwencja. Rzeszów - Leżajsk 30.11 - 01.12.2006, referat: Cartoons in foreign language teaching - a non-violent way of introducing children to the world?.
- The International Scientific Colloquium: Competences and Teacher Competence, (18-19.04.2007) Osijek, Chorwacja, referat: Uberman, A. & Uberman, M. 'The system of teacher training in Poland and Bologna process: the present and conclusions'.
- VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Wschód - Zachód. Dialog kultur. Słupsk, Poland 31.05 - 01.06.2007. referat: Metaphors in Language Teaching.
- I Anglistentag. Rzeszów, Poland 22 - 23.10.2007. referat: Metaphors as a method of conceptualization in language.
- Konferencja międzynarodowa Uniwersytet w Žilinie, Aktuálne Problémy Výchovy K Euroobćianstvu V Dimenziách Spoločensko-Vedných Odborov. Strečno, Słowacja 10-11.09.2008. referat: The application of cognitive models for adult learners' vocabulary instruction.
- Konferencja międzynarodowa Lifelong Learning for Sustainable Development. Rijeka, Chorwacja, 21-23.05.2008. referat: Cross-curricular teaching - integrating linguistic education with other subject areas for sustainable development.
- Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Teraźniejszość wyzwań edukacyjnych do kreowania cywilizacji przyszłości – inspiracje Floriana Znanieckiego we współczesnych badaniach przemian edukacyjnych i społecznych. Rzeszów – Lwów, 22-24.10.2008. Uniwersytet Rzeszowski, referat: Rozwijanie kompetencji językowych dla cywilizacji przyszłości.
- Konferencja międzynarodowa II Anglistentag / Galicia English Teachings: Old Pitfalls, Changing Attitudes and New Vistas. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 08-09.03.2009. referat: On metaphorics and symbolism of colour terms.
- Konferencja międzynarodowa Language, Literature and Culture in a Changing Transatlantic World. Uniwersytet w Prešovie, Prešov, Słowacja 22-23.04.2009. referat: Learners’ self-assessment of lexical knowledge.
- Konferencja międzynarodowa Kultúra – Umenie – Vzdelávanie Banská Bystrica, Słowacja 03-04.06.2009. referat: The use of music for developing foreign language competence.
- Konferencja międzynarodowa Sociálne a Kultúrne Determinanty v Edukácii. Uniwersytet w Žilinie, Strečno, Słowacja 08-09.09.2009. referat: Foreign language learning – a social and cultural necessity.
- Konferencja międzynarodowa 4th International Conference on Foreign Languages in an Academic Environment. Technical University of Košice, Košice, Słowacja 17-18.09.2009. referat: Teaching English in higher education institutions.
- Konferencja międzynarodowa Text, Context, Hypertext, Interpretation and Communication. Uniwersytet Cyryla i Metodego w Trnavie, Modra - Harmónia, Słowacja 21-23.10.2009. referat: The representation of the frame of crying in Polish and English.
- Konferencja międzynarodowa Múdrosť veku – vek múdrosti. Uniwersytet w Preszowie, Preszów, Słowacja 15.01.2010. referat: Vocabulary as a reflection of life wisdom.
- Konferencja międzynarodowa Podkarpackie Forum Filologiczne: kierunki badawcze filologii na Podkarpaciu. Jarosław 14-15.04.2010. referat: Rama GRA W KARTY – zastosowanie modeli kognitywnych w opisie słownictwa.
- Konferencja międzynarodowa I International Scientific Conference Actual Problems Of Philology: Linguistics, Literature, Teaching Methodology Of Philological Science. Mariupol, Ukraina 23.04.2010. referat: Advanced English vocabulary and idiom in tertiary education: the frame of playing cards.
- Konferencja międzynarodowa Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych. Sanok 26-28.05.2010. referat: Cultural aspects of English lexis instruction.
- Konferencja międzynarodowa Identity in Intercultural Communication: 3rd Triennial Conference in English and American Studies. Budmerice, Slovakia 21-22.10.2010. referat: Learning strategies in teaching culture-related language issues at advanced level.
- Konferencja II Podkarpackie Forum Filologiczne: Peryferia Języka, Literatury i Kultury. Jarosław 03-04.04.2011. referat: Yellow in Polish and English – contrastive metaphorics.
- Seminarium w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki – Uniwersytet w Preszowie (Słowacja) 12.04.2011: ‘Application of frames and scripts in the process of modelling the English lexicon’.
- Seminarium w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki – Uniwersytet w Preszowie (Słowacja) 14.04.2011: ‘Metaphorical extensions of the frame elements’.
- Konferencja międzynarodowa: IV Triennial Conference in British and American Studies: Humans, Humanity and the Humanities: Cross-Cultural Challenges in British and American Studies. Bratislava, Slovakia 30-31.01.2014. referat: Framing COLOUR.
- Konferencja międzynarodowa: III Podkarpackie Forum Filologiczne: Podkarpackie Studia Filologiczne: Językoznawstwo, Literatura i Kultura. Jarosław 03.04.2014. referat: Black revisited: colour lexicon.
- Seminarium w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki – Uniwersytet Comeniusa w Bratysławie (Słowacja). 07.05.2014: ‘The frame of CRYING - metaphorics of selected frame elements.
- Seminarium w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki – Uniwersytet Comeniusa w Bratysławie (Słowacja). 07.05.2014: ‘Analysing ‘red’ - contrastive metaphorics’.
- Konferencja międzynarodowa: Актуальні проблеми початкової освіти та інклюзивного навчання у світлі евроінтеграції, Lvov 13.05.2015. Referat: Selected aspects of teaching English vocabulary at pre-school level: cognitive lexical frames (Problemy nauczania słownictwa anglojęzycznego na poziomie wczesnoszkolnym: leksykalne ramy kognitywne).
- Konferencja międzynarodowa: Language, Literature and Culture in a Changing Transatlantic World III. Uniwersytet w Prešovie, Prešov, Słowacja 10-12.09.2015. Referat: Figurative language: the analysis of nautical metaphors in English and Polish.
- Konferencja międzynarodowa: Revolution, Evolution and Endurance in the English Language and Anglophone Literature and Culture. IFA UR 12-13.11.2015. Referat: ‘The colour of endurance: figurative semantics of green’.
NAGRODY:
2012: Nagroda Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego II stopnia (habilitacja)
2005: Nagroda Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego III stopnia (za wyróżniającą się rozprawę doktorską)
29.09.2014 – 08.10.2014 Staż zagraniczny: Australian National University, School of Literature, Languages and Linguistics, Canberra
10-12 Czerwca 2013: W30 Program: University of California, Los Angeles, USA: The John E. Anderson Graduate School of Management
08 – 30 Marca 2006 uczestnictwo w programie wymiany sponsorowanym przez Departament Stanu USA: International Visitor Leadership Program, Teaching English as a Second Language (A Multi-Regional Project), USA
Ekspert Zewnętrzny Narodowego Programu Foresight Polska 2020
Ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej
PEŁNIONE FUNKCJE:
Listopad 2014 – sierpień 2016 p.o. Dyrektora Instytutu Filologii Angielskiej UR
od września 2016 Prodziekan Wydziału Filologicznego UR ds. Studenckich i Dydaktycznych
2012 - 2016 Prodziekan Wydziału Filologicznego UR ds. Studiów Stacjonarnych
2000 – 2012 - Zastępca dyrektora Instytutu Filologii Angielskiej
2008 – 2015 - Opiekun naukowo-dydaktyczny w NKJO w Leżajsku z ramienia Uniwersytetu Rzeszowskiego
2008 – 2014 - Opiekun naukowo-dydaktyczny w NKJO w Tarnobrzegu z ramienia Uniwersytetu Rzeszowskiego
Członkowstwo w stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie International Cognitive Linguistics Association
Polskie Towarzystwo Językoznawstwa Kognitywnego
Stowarzyszenie Alumni Association - od 2006
Członek Komisji Nauk Filologicznych oddziału Polskiej Akademii Nauk we Wrocławiu (2015-2018)