Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz dyrektywy 95/46/WE ("RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku. Szczegóły znajdują się tutaj.

Zamknij
  

II spotkanie Zespołu Pedagogiki Medialnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN16.04.2019 20:50

W piątek, 5 kwietnia 2019 r., w Sali Rady Wydziału Pedagogicznego w Uniwersytecie Rzeszowskim obyło się drugie spotkanie Zespołu Pedagogiki Medialnej  Komitetu Nauk Pedagogicznych przy Wydziale I Nauk Humanistycznych i Społecznych Polskiej Akademii Nauk. Zespołem kieruje  prof. APS dr hab. Maciej Tanaś, Dziekan Wydziału Nauk Pedagogicznych oraz kierownik Zakładu Edukacji Medialnej APS w Warszawie.

Przybyłych na spotkanie gości powitał Pan Prof. UR dr hab. Wojciech Walat, prorektor ds. studenckich i kształcenia. Swoje krótkie wystąpienie odniósł do edukacji medialnej, podkreślając jej ogromne znaczenie w procesie kształcenia nauczycieli i uczniów. Wyraźnie zaakcentował, iż: Przedmiotem badań teorii edukacji medialnej jest ogół zjawisk pedagogicznych, jakie wiążą się z procesami dydaktyczno-wychowawczymi realizowanymi w związku ze wspomaganiem rozwoju wychowanków z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Gospodarzem spotkania był Pan Prof. UR dr hab. Ryszard Pęczkowski, dziekan Wydziału Pedagogicznego, który wyraził swoje zadowolenie, ponieważ do Rzeszowa przyjechali pracownicy nauki z całej Polski. Gościliśmy reprezentantów z: Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Uniwersytetu Szczecińskiego, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, Uniwersytetu w Białymstoku, Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu.

Po części powitalnej Pan Prof. dr hab. Maciej Tanaś omówił sprawy bieżące związane z funkcjonowaniem Zespołu Pedagogiki Medialnej KNP PAN. Następnie poprosił wszystkich do udziału w badaniach „The Ten Big Questions about ICT in Education” (10 wielkich pytań o zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji). Badanie ma na celu zapoznanie się z opinią ekspertów na temat miejsca technologii cyfrowej w nowoczesnej edukacji, jej potencjału do przeprowadzenia zmiany w myśleniu o kształceniu, oraz innych problemów, które stawia przed nami nowoczesna technologia. Następnie Pan Profesor przypomniał, że  ważnym zadaniem Zespołu jest przygotowanie do końca października 2019 roku ekspertyzy dotyczącej stanu pedagogiki medialnej w Polsce w świetle istniejących cyberzagrożeń, jak i włączenie do edukacji szkolnej i uniwersyteckiej nowych mediów i komunikatorów społecznych.

Przybyli na spotkanie naukowcy obradowali w czterech zespołach zadaniowych. Każdy zespół ma do opracowania inny obszar badawczy:

Zespół I. Stan pedagogiki medialnej w Polsce – mapy pól badań podejmowanych w ośrodkach akademickich.

Zespół II. Działania wspierające rozwój młodych uczonych w zakresie pedagogiki medialnej.

Zespół III. Rekomendacje dla MEN dotyczące realizacji edukacji medialnej w szkołach.

Zespół IV. Rekomendacje dla MNiSW dotyczące potrzeby kształcenia uzupełniającego nauczycieli w zakresie pedagogiki medialnej.

 

Podczas spotkania został zatwierdzony Regulamin Przyznawania Honorowego Patronatu Przewodniczącego Zespołu Pedagogiki Medialnej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, który przygotowała Pani prof. dr hab. Małgorzata Makiewicz z Uniwersytetu Szczecińskiego. Pani Profesor zgłosiła pierwszy wniosek o przyznanie patronatu dla przedsięwzięcia:

Opera matematyczna "Paradoksalny rozkład sfery", scenariusz, muzyka i reżyseria: Roman Kołakowski.

 

Bardzo ciekawym punktem spotkania był prezentacja realizacji edukacji medialnej na Wydziale Pedagogicznym przygotowana przez studentki z Koła Naukowego „MATRIKS”(Karolina Muszyńska, przewodnicząca Koła i Hanna Miciuda, zastępca) działającego  przy Katedrze Pedagogiki Medialnej. Studentki przedstawiły sprawozdanie z realizacji projektu badawczego pt. „Bezpieczeństwo młodzieży w mediach społecznościowych”, który przygotowały pod kierunkiem Pana dra Jakuba Czopka i Pani mgr Marleny Pieniążek.  Zademonstrowały zaprojektowaną przez siebie medialną grę dydaktyczną, która wzbudziła ogromne zainteresowanie wśród naukowców.

Odpowiedzialni za sprawy merytoryczne i organizacyjne całego przedsięwzięcia byli: Prof. UR dr hab. Marta Wrońska, Dyrektor Instytutu Pedagogiki, Kierownik Katedry Pedagogiki Medialnej oraz Prof. UR dr hab. Janusz Miąso, Prodziekan ds. Studiów Stacjonarnych i Spraw Studenckich.

W tym miejscu składamy ogromne podziękowania dla pracowników Katedry Pedagogiki Medialnej za ogromną pomoc przy organizacji całego spotkania.

 

Tekst: Prof. UR dr hab. Marta Wrońska

Zdjęcia: mgr Grzegorz Polański, mgr Piotr Karaś

 

Nasi partnerzy

Tweety na temat @UR_Rzeszow