Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz dyrektywy 95/46/WE ("RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku. Szczegóły znajdują się tutaj.  
Zamknij

Relacja ze szkolenia ADI-R (Autism Diagnostic Interview – Revised) - wywiadu do diagnozowania autyzmu22.11.2018 07:59

 

W dniach 18 i 19 listopada, 2018r. na Wydziale Medycznym Uniwersytetu Rzeszowskiego odbyło się pierwsze w Polsce szkolenie ADI-R (Autism Diagnostic Interview- Revised) poprowadzone przez certyfikowanego szkoleniowca ADI-R, doktor Somer Bishop z Department of Psychiatry, University of California, San Francisco, STAR Center for ASD & NDDS, UCSF, San Francisco, USA. Wywiad ADI-R to zrewidowana wersja wystandaryzowanego wywiadu klinicznego, który przeprowadza się z opiekunem pacjenta, u którego podejrzewa się zaburzenie ze spektrum autyzmu. Prowadząca szkolenie ADI-R doktor Somer Bishop jest także współautorem narzędzia ADOS-2, który łącznie z ADI-R zaliczany jest do tzw. „złotego standardu” w procesie diagnozy autyzmu.

Wizyta dr Bishop jest kontynuacją współpracy pomiędzy Pracownią Badań Zaburzeń Neurorozwojowych, UR kierowaną przez dr Agnieszkę Rynkiewicz a Wydziałem Psychiatrii Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco, USA. Obie instytucje prowadzą wspólnie projekt wspierany przez Polsko-Amerykańską Komisję Fulbrighta.

W pierwszym dniu szkolenia, po krótkim wstępie teoretycznym uczestnicy mieli okazję obserwować wykorzystanie wywiadu ADI-R w praktyce. Doktor Bishop przeprowadziła wywiad z rodzicem dziecka, który na tą okoliczność przyjechał do Rzeszowa z odległego Trójmiasta. W celu zapewnienia jak najbardziej komfortowych warunków wywiad z rodzicem odbywał się w odrębnej sali, a słuchacze mieli okazję obserwować cały proces poprzez transmisję na żywo. Po około 3-godzinnym wywiadzie i krótkiej przerwie był czas na dyskusję na temat sposobu kodowania i algorytmu oraz nurtujących pytań z obszaru zaburzeń ze spektrum autyzmu. Drugi dzień szkolenia miał charakter warsztatowy dla zaawansowanej grupy a rodzic wolontariusz pochodził z Rzeszowa.

Pomimo tego, że szkolenie w pierwszy dzień rozpoczęło się w niedzielny poranek, po raz kolejny spotkaliśmy się z ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród psychologów, lekarzy, pedagogów, logopedów jak i studentów różnych kierunków medycznych. 

Zapraszamy na kolejne edycje szkoleń prowadzone przez certyfikowanych szkoleniowców!

 

Rynkiewicz A, King B, Kalisz K et al.: Kompetentni użytkownicy i standardy użytkowania wywiadu do diagnozowania autyzmu ADI-R (Autism Diagnostic Interview – Revised) oraz protokołu obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition). Psychiatr Psychol Klin 2018, 18 (4), p. 399–404.

 

Nasi partnerzy

Tweety na temat @UR_Rzeszow