Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz dyrektywy 95/46/WE ("RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku. Szczegóły znajdują się tutaj.

Zamknij
  

Dr Sławomir Kozioł

senior lecturer

Institute of English Studies, University of Rzeszów, Poland

 

MA in English Studies: Jagiellonian University, Cracow, Poland

PhD in Literary Studies: Jagiellonian University, Cracow, Poland

Fields of study: science fiction, twentieth-century British novel, social space in fiction, pop culture, avant-garde and new media art, post-humanism.

Courses taught: history of British literature, twentieth-century British novel, introduction to literary theory

 

PUBLICATIONS

 

Monograph:

 

Kozioł, Sławomir (2015) Polarization of Social Space: E. M. Forster, Virginia Woolf, Evelyn Waugh and Angus Wilson Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

 

Scholarly articles, chapters in monographs:

 

 1. Kozioł, Sławomir (2000) „Cognitive Linguistics and Postmodernism: In Search of Parallels” [in:] G. A. Kleparski (ed.) Studia Anglica Resoviensia 1, Rzeszów: Wydawnictwo WSP w Rzeszowie, pp. 49-58

 2. Kozioł, Sławomir (2002) „Wyndham Lewis and Aldous Huxley – the Platonist and the Aristotelian” [in:] G. A. Kleparski (ed.) Studia Anglica Resoviensia 1, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 120-129

 3. Kleparski, Grzegorz A., Sławomir Kozioł (2005) „Dandies with Hammers, Ladies in Plastic – The Beginnings of Pop Fashion in Great Britain” [in:] G. A. Kleparski (ed.) Studia Anglica Resoviensia 3, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 171-175

 4. Kozioł, Sławomir (2005) „Mrs Wilcox’s Holy of Holies, Mr Wilcox’s Property – Two Kinds of Social Space in E. M. Forster’s Howards End” [in:] G. A. Kleparski (ed.) Studia Anglica Resoviensia 3, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 135-147

 5. Kozioł, Sławomir (2008) „From Hommage à Chrysler Corp. to Campbell’s  Soup Can: The Development of Pop Art” [in:] R. Kiełtyka, D. Osuchowska, E. Rokosz-Piejko (eds) Language, Literature, Culture and Beyond Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 253-260

6. Kozioł, Sławomir (2008) „Product Design in the Era of Pop Culture” [in:] G. A. Kleparski, A. Uberman (eds) Galicia Studies in Language, Literature and Culture Chełm: Wydawnictwo TAWA, pp. 125-132

 7. Kozioł, Sławomir (2009) „Homecoming in Angus Wilson’s Late Call” [in:] O. Weretiuk, E. Rokosz-Piejko (eds) Studia Anglica Resoviensia 6, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 36-48

 8. Kozioł, Sławomir (2009) „Pop Culture – the Culture of Surface” [in:] G. A. Kleparski, E. Rokosz-Piejko, A. Uberman (eds) Galicia English Teachings: Old Pitfalls, Changing Attitudes and New Vistas, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego,  pp.211-218

 9. Kozioł, Sławomir (2010) „Aspects of Social Space in Ian McEwan’s The Cement Garden” [in:] O. Weretiuk, M. Martynuska (eds) Studia Anglica Resoviensia 7, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 30-42

 10. Kozioł, Sławomir (2011) „A new town in Angus Wilson’s Late Call: in search of parallels between literary representation and theoretical analysis of social space”, [in:] O. Weretiuk, D. Osuchowska, S. Kozioł (eds) Studia Anglica Resoviensia 8,Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 71-93

 11. Kozioł, Sławomir (2011) „Wpływ przestrzeni społecznej na postacie w Pani Dalloway Virginii Woolf” [in:] L. Wille, M. Malinowska (eds) Podkarpackie Forum Filologiczne, Seria: Literatura i Kultura pp. 231-242

12. Kozioł, Sławomir (2012) “The question of the spiritual dimension of the world in Evelyn Waugh’s Brideshead Revisited and its Granada Television adaptation”,  [in:] A. Kallaus, S. Kozioł (eds) From Page to Screen: Adaptations of British and American Literature, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 78 – 97

13. Kallaus, Agnieszka, Sławomir Kozioł (2012) “Introduction”,  [in:] A. Kallaus, S. Kozioł (eds) From Page to Screen: Adaptations of British and American Literature, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 10-14

14. Kozioł, Sławomir (2012) “A vision of postmodern world yet to come: Representations of technology in Vernon Vinge’s Rainbows End”, [in:] Studia Anglica Resoviensia 9, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 71-91

15. Kozioł, Sławomir (2014) "Zjawisko podwójnego kodowania w sztuce i literaturze współczesnej," [in:] Maria Malinowska, Elżbieta Rokosz-Piejko (eds) Podkarpackie Forum Filologiczne, Jarosław: Wydawnictwo PWST-E w Jarosławiu, pp.119-132

16. Kozioł, Sławomir (2014) "Artistic Experimentation in the Era of Digital Technology," [in:] Małgorzata Martynuska, Barbara Niedziela, Elżbieta Rokosz-Piejko (eds) The Subcarpathian Studies in English Language, Literature and Culture, vol. 2 Literature and Culture. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 211-220.

17. Kozioł, Sławomir (2014) “'Life is more difficult for the serious artist'—The Question of Art in William Gibson’s Pattern Recognition," [in:] Magdalena Bleinert, Izabela Curyłło-Klag, Bożena Kucała (eds) The Art of Literature, Art in Literature. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, pp. 121-134.

18. Kozioł, Sławomir (2015) "'A good book is the precious life-blood of a master spirit': figurative representations of books in the modern era" [in:] M. Górecka-Smolińska, J. Hajduk, G. A. Kleparski (eds) Język – Zierciadło Swiata , vol. 2., Sandomierz: Wydawnictwo PWZZ w Sandomierzu, pp. 93-97.

19. Kozioł, Sławomir (2015) "Between a Butterfly and a Cathedral: The Question of Art in Brideshead Revisited by Evelyn Waugh" [in:] Miscelánea: A Journal of English and American Studies. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, pp. 69 - 87.

20. Kozioł, Sławomir (2015) "‘Those Clunky Things You Have to Carry Around’: Textual Materiality in Vernor Vinge’s Rainbows End” [in:] Science Fiction Studies. Greencastle, Indiana: SF-TH Inc. pp. 458-482.

21.Kozioł, Sławomir (2015) “The logic of visualization in Virginia Woolf’s Mrs Dalloway” [in:] Bulletin of the Transilvania University of Braşov vol. 8, (57) No. 2 Brasov: Transilvania University Press, pp. 79-94.

22. Kozioł, Sławomir (2016) "Whose Archive? Questions of Access to Information and Memory in Rainbows End by Vernor Vinge." [in:] Extrapolation 57.3 Liverpool: Liverpool University Press, pp. 265-287.

23. Kozioł, Sławomir (2018) “Crake’s Aesthetic: Genetically Modified Humans as a Form of Art in Margaret Atwood’s Oryx and Crake.” [in:] Critique: Studies in Contemporary Fiction, 59.4. Abingdon-on-Thames: Routledge, pp. 492-508. e-prints available online: https://www.tandfonline.com/eprint/aAWWYu6RvfddMFAumGxM/full

24. Kozioł, Sławomir (2018) “From Sausages to Hoplites of Ham and Beyond: The Status of Genetically Modified Pigs in Margaret Atwood’s Maddaddam Trilogy.” [in:] Papers on Language and Literature, 54.3. Edwardsville: Southern Illinois University Press, pp. 261-295.

 

Reviews

 

 Kozioł, Sławomir (2017) Jason Finch, 2011. E. M. Forster and English Place. A Literary Topography (Åbo: Åbo Akademi University Press) [in:] Polish Journal of English Studies, 3.2. pp. 138-144.

 

Editing

 

a) monographs:

 

Kallaus, Agnieszka, Sławomir Kozioł (eds) (2012) From Page to Screen: Adaptations of British and American Literature, Rzeszów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

 

b) journals:

 

Weretiuk, O, D. Osuchowska, S. Kozioł (eds) (2011) Studia Anglica Resoviensia 8, Rzeszów:  Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

Kleparski, G., A. Kallaus, S. Kozioł, M. Pikor-Niedziałek, A. Uberman (eds) (2013) Studia Anglica Resoviensia 10, Rzeszów:  Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

Kleparski, G., A., S. Kozioł, P. Austin, M. Dick-Bursztyn, K. Puchała-Ladzińska (eds) (2015) Studia Anglica Resoviensia 12, Rzeszów:  Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego

 

 CONFERENCE PARTICIPATION:

 

1. „Bloomsday 2004 – Pisarz i miejsce”, Jagiellonian University, Kraków, June 2004, paper: „Two Kinds of Social Space in E. M. Forster’s Howards End”.

2.  „Language, Literature, Culture and Beyond: The First Rzeszów Anglistentag” Rzeszów University, October 2007, paper: „From Hommage à Chrysler Corp. to Campbell’s  Soup Can – The Development of Pop Art.”

3. „II Podkarpackie Forum Filologiczne”, PWSZ Jarosław, March 2011, paper: „Wpływ przestrzeni społecznej na postacie w Pani Dalloway Virginii Woolf.”

4. The 3rd Rzeszów Anglistentag: Subcarpathian Studies in English Language, LIterature and Culture, Uniwersytet Rzeszowski, 22-23.04.2013, paper: “Artistic experimentation in the era of digital technology.”

5. "III Podkarpackie Forum Filologiczne," PWSZ Jarosław, April 2014, paper: "Zjawisko podwójnego kodowania w sztuce i literaturze współczesnej."

6. "The Country House in Britain, 1914-2014," Newcastle University, June 2014, paper: "Does a False Dome Really Matter? Representations of Brideshead."

7. 12th Conference of the European Society for the Study of English, P. J. Safarik University, Kosice, August/September 2014, paper: "Media Publicity in Contemporary Art."

8. Sandomierskie Spotkania Neofilologiczne „Język – zwierciadło świata II”Sandomierz, November 2014, paper:  "‘A good book is the precious life-blood of a master spirit’: figurative representations of books in the modern era".

9. The Sci-Fi Project: 1st Global Conference organized by Inter-Dyscyplinary.Net, Mansfield College, Oxford University, 5-6 August 2015, paper: "Coping with the Produced Other: Ethicopolitical Significance of Genetic Engineering in Margaret Atwood's MaddAddam trilogy."

10. Welcome to the Machine: Robots, Androids, Post-Humans, Uniwersytet Gdański, September 2015, paper (as a keynote speaker): “Genetic Engineering and the vicissitudes of power in Margaret Atwood’s MaddAddam Trilogy.”

11. Pictures from an Institution: Academy across Time and Media, Uniwersytet Gdański, October 2015, paper: “Is Paper a Burden? The Question of the Digitization of Books in Rainbows End by Vernon Vinge.”

12. The 37th Meeting of the Portuguese Association for Anglo-American Studies, Universidade NOVA de Lisboa, March 2016, paper: “Is biogenetic art a new cubism?”

13. Global Fantastika: An Interdisciplinary Conference, Lancaster University, July 2016, paper: “Speculating about speculative fiction: Prospects of pigoons in Margaret Atwood’s MaddAddam trilogy in the light of the American ‘century of dishonour’”

14. The World of E. M. Forster — E. M. Forster and the World, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, 29-30 September 2016, paper: ‘“You mustn’t say anything against the Machine”: Power and Resistance in E. M. Forster’s “The Machine Stops”’

15. Obcość, Inność, Wykluczenie. Jagiellonian University, Kraków. 9-11 December 2016, paper: „Między chorobą a rasizmem: Obcość genetycznie zmodyfikowanego ciała w perspektywie fenomenologicznej na przykładzie trylogii MaddAddam Margaret Atwood”

16. Neoliberalism in the Anglophone World, Université Paul-Valéry Montpellier. 10-11 March 2017, paper: “Legitimation Crisis in Margaret Atwood’s MaddAddam Trilogy.”

17. His Master's Voice: 4th Annual Symposium – Utopias, Dystopias, and Ecotopias. Villa Decius, Kraków, 23-25 March 2017, paper: “The Ending of Margaret Atwood’s MaddAddam Trilogy as Mythological Text.”

18. Re-Imagining the Limits of the Human, University of Rzeszów, 12-13 April 2018, paper: “What Can a Wiser Sister Teach You? Pressure for Social Media Activity in Dave Eggers’s The Circle.”

19. Taking place/L’avoir lieu. Sorbonne Université, 4-6 October 2018, paper: “Here, Meaning Where? Taking Place in Augmented Reality as Represented in Rainbows End by Vernor Vinge”

 

Our partners

Tweety na temat @UR_Rzeszow